Începem cu o întrebare: Ce s-a întâmplat
cu Isus Christos după ce a fost coborât de pe cruce?
Scrie în Biblie: Trupul a fost pus în
mormânt, într-un mormânt în care nu fusese pus încă nimeni. Înainte existau
numai morminte de grup. După trei zile, când au venit femeile și au vrut să-l îmbălsămeze, după tradiție, căci fusese Sabatul și nu era permis, trupul nu mai era în mormânt. Nu mai era acolo. Mai mult nu se știe din perspectiva lucrurilor
exterioare. Putem să
ne întrebăm: De ce nu era acolo oare trupul?
Acum o altă întrebare: Ce s-a întâmplat
cu sângele lui Christos? E ceva enigmatic, nu? Trupul poți să-l iei, să-l apuci, să-l îngropi. Sângele? Pentru asta ar trebui să existe un vas. Nu poți să-l îngropi pur și simplu ca sânge. Dar a existat sânge.
Am avut odată un profesor care ne-a spus, că atunci când vezi sânge nu este
sânge, căci sângele este de felul său mereu invizibil. Sângele e interioritate
pură. Poți să vezi cel mult obrajii roșii, dar când iese din corp nu mai este sânge, nu
mai are funcțiunea sângelui. Este doar amintirea sângelui.
Acum dacă gândiți două noțiuni: liniștea și mișcarea, la care am socoti trupul și unde sângele? E limpede, nu? Sângele este totdeauna în mișcare. Mereu în mișcare. Nu putem spune este aici sau
acolo. La trup putem spune asta: Uite un deget! Trupul are forme. Chiar dacă
substanța corpului este într-o permanentă schimbare. Tot la fiecare șapte ani, material, trupul nostru, întreaga substanță a corpului, se schimbă. Materia se înnoiește, dar forma rămâne. Cum rămâne? Care
este forma remanentă a sângelui? Nu există. Există arterele, da, dar doar parțial, căci atunci când sângele pătrunde în țesuturi nu mai sunt artere. Dacă ne apropiem de acest lucru observăm deja o
polaritate între trup-sânge.
Privitor la aceste conținuturi. Există ceva ce trece dincolo de Noul
Testament. Există legendele creștine. Una dintre legende vorbește despre sânge. Dar și în Evanghelia lui Ioan, se acordă
o atenție deosebită sângelui. Căci Ioan, numai Ioan, vorbește de un anumit eveniment (nu doresc să-l prezint acum) pentru care soldatul
roman, la sfârșit, când Christos era
deja mort, îl străpunge cu sulița în coastă. Trei fuseseră crucificați. Ceilalți doi nu muriseră încă și de aceea – în acel moment – cei doi au fost omorâți. Christos murise deja, nu mai trebuia
să fie omorât, astfel nu i-au zdrobit și lui membrele. Și
nu s-a făcut asta, ci doar a
fost străpuns cu sulița în coastă. Deși Christos era mort, a curs sânge. Nu este de la sine înțeles că a curs sânge și că acest trup este încă cu totul viu. În Evanghelia sa Ioan mai spune că: „cel ce a văzut e martor și depune mărturie că e adevărat ceea ce a văzut”. Un moment deosebit această rănire laterală, străpungerea cu lancea, care este subliniată
așa puternic de Ioan.
Apoi se adaugă o legendă, ceva care nu
mai stă scris în Noul Testament. Iosif din Arimateea, o personalitate prezentă
când a fost luat de pe cruce Christos, acesta avea un vas, spune legenda, care
fusese vasul de la Cina cea de Taină. Iar vasul în care Christos pusese vinul,
care devenise sângele său, acest vas îl avea Iosif din Arimateea. Când soldatul
roman l-a străpuns cu lancea pe Isus Christos și sângele a curs, Iosif a adunat/prins acest
sânge în vas. Și apoi se spune, în aceste cuvinte, care sunt de înțeles într-un sens mistic: „Acest sânge/vas a
fost adus către Vest”.
Unde este „Vestul”? Legenda vorbește despre Franța sau Spania, la coasta de Vest. Iar în Spania se găsește un munte, Montsalvat se numește, acolo se spune că
a fost dus acest sânge. Dar toate acestea sunt locuri mitice, nu sunt unele
geografice.
Vestul
e un loc spiritual. Polaritatea o reprezintă cea față
de Est. În Est soarele răsare, în Vest apune, sunt dispoziții cu totul diferite. Deci, în această dispoziție a apusului de soare, într-aceea,
trebuie să înțelegem, a fost dus sângele. Și i-a fost dat unui om, pe nume Titurel,
ca să păzească acest sânge. Atât ne spune legenda. Este sângele care a curs din
rana laterală, ce a fost „prins” de Iosif din Arimateea în vasul său și purtat către Vest. Iar în jurul acestui Titurel s-a format un
grup de oameni, care erau cavaleri și care aveau menirea de a lupta. De a merge în lume și de a lupta.
Cu ce scop se luptă cineva? Cunoașteți faptul că cineva se luptă pentru ceva? Ce înseamnă că te lupți pentru ceva? Să omori pe cineva? Sau măcar să-l rănești? Ce înseamnă să te lupți? Ăla nu vrea, dar eu vreau, și pentru că el nu vrea, eu mă lupt... Pot să fac așa, ce vreau eu, să mă lupt, deși el nu vrea. Simplu, nu? Indiferent ce
vrea celălalt, voința
mea e dusă până la capăt... Am
câștigat!?
Se potrivește, acest fel de a lupta, cu sângele lui Christos? Nu. Deci ce are de-a face cetatea cavalerilor
cu acest sânge? Există însă o luptă, pe care, sper, că o cunoașteți cu toții, că aveți și voi această luptă. Vă doresc chiar să și câștigați în această luptă, deși tocmai am vorbit atât de negativ despre victorie. În germană nu se spune mereu a se lupta ci, se
spune și altfel – a se /
te confrunta, a fi într-o dispută cu cineva. Mai înseamnă a desface în
bucăți, din această
desfăcătură a celuilalt să se înțeleagă ceva, să se lămurească situația.
O întrebare vine, este intimă. Ați intrat vreodată în dispută cu dumneavoastră înșivă? Nu poți să faci lucrurile așa: „Prostul ăsta! Nu, te rog, reține-te! Așteaptă! Dacă prostul ăsta are cumva... dreptate?”
Nu spunem cu ușurință „nu merge așa”. Faptul că nu exprim imediat, însă, e o
mică victorie. După două zile, dacă îmi spun „cred că are dreptate”, atunci e o
victorie mai mare. Și
dacă ajung să spun că: „trebuie
sa învăț ceva din situația asta, trebuie să schimb ceva”, atunci este o mare victorie.
Victorie mică, victorie medie, mare. În
acest proces, este mai degrabă vorba de trup sau de sânge, e mai degrabă formă
sau mișcare? E clar, nu? Mișcare. Eu mă mișc, nu stau înțepenit, ci mă aflu în mișcare.
Acum gândiți-vă că vorbim de cavaleri, care vor să se lupte. Să se lupte în sens pozitiv. Și există o regulă. Trebuie
să lupte pentru Binele din lume. Dar niciodată... împotriva Răului. Este o
diferență? Dacă
lupți
împotriva
Răului
sau pentru Bine? O foarte mare diferență! (Dar poate ideea asta o mișcați pentru dumneavoastră).
Acești cavaleri știau ce au de făcut foarte precis, să lupte pentru bine, dar niciodată să nu aibă inițiativă proprie.
Bunul Dumnezeu a avut odată o inițiativă, iar aceasta a fost Misterul de pe
Golgota. De aici încolo vine un alt
timp. Ce fac acum oamenii? Ce realizează ei cu creștinismul? Dacă vor ceva pozitiv și forțele lor nu le ajung, atunci îi ajut. Doar pentru că ei luptă, Eu îi sprijin în lupta lor. Dacă vor
ceva negativ, Eu (Dumnezeu, nota red.) mă rețin, mă abțin. Omul trebuie tot mai mult să preia răspunderea pentru ceea ce face. Să sprijin ceea ce e pozitiv, chiar luptând, dar numai când au nevoie/vor alții, nu pentru că vreau eu. Acesta este și un principiu pedagogic foarte bun
pentru tineri și mai vârstnici. Ei trebuie să vrea și atunci eu pot să-i sprijin.
Oriunde erau lupte în lume cei din
cetatea Graalului primeau de veste. Citeau pe Cupa Graalului unde era nevoie de
un cavaler în lume. Și
cei din Cetatea Graalului mergeau acolo unde era necesar ajutorul. Sprijineau
slabele forțe ale celor care voiau
Binele. Dar inițiativa era a celor ce
luptau. Cavalerul Graalului era întotdeauna un trimis. Iar aceasta era
posibilitatea de aduce în lumea senzorială forțele spirituale ale Binelui.
Binele, aspectul moral, sunt ceva cu
totul nou pe pământ. Fără om nu există moralitate pe pământ. Piatra, planta,
animalul, ele nu sunt nici bune, nici rele, nu au moralitate. Un cactus care
are mulți țepi și eu îmi rup haina în el nu este rău, iar un câine de casă nu e drăgălaș, nu e iubitor, el este așa cum e, „câinesc”. Moralitatea în sine există numai la oameni. Iar aceasta înseamnă ca ei
să lupte pentru Bine, dar niciodată împotriva Răului.
În Actul de Sfințire a Omului, la Comunitatea Creștinilor, la comuniunea cu potirul, există o descriere interesantă a acestui proces (aici, într-adevăr,
cultul Comunității Creștinilor este un pas înainte față de alte culte creștine, nu se găsește așa ceva în alte culte), la comuniunea preotului
deci, când se rostesc propozițiile: „Eu mărturisesc pentru ceea ce
a fost revelat prin Tine și
puterea vrăjmașului omului Tu o iei
de la mine”.
Deci în ce constă ajutorul? Ca
adversarul să-și piardă puterea. Nu este învins cu totul. Eu, cel ce trec prin
proces, trebuie să lupt cu forțele mele. Dar superioritatea forței celui ce mi se opune este luată. În aceasta constă ajutorul. Dacă este
vorba de dezvoltare lăuntrică nu pot să spun ca e prea mult pentru mine. Ceea
ce este necesar – să fie făcut, iar ceea ce e prea mult, pentru aceasta, să
speram că primesc ajutor.
Cuvintele pe care le-am citat mai sus,
din Actul de Sfințire a Omului, sunt rostite
la comuniunea cu potirul. Aici putem trăi nemijlocit elementul Graalului: e
vorba de cavalerii care luptă pentru tine și care iau din forțele prea mari ale adversarului. Forțele mele sunt solicitate, în orice caz, și sunt completate prin cavalerii Graalului.
Aceasta se rostește la comuniunea cu
potirul, cu sucul/vinul.
La comuniunea cu pâinea se spune ceva cu
totul diferit: „Bolnav este lăcașul în care Tu intri, dar prin cuvântul Tău sufletul meu devine sănătos”.
Și pacientul trebuie să fie cumva activ. Dar activitatea importantă o are
medicul, mai întâi; el este cel care mă ajută să mă însănătoșesc. Boala eu o aduc cu mine. Este din
trecut. Viitorul trebuie să-l dobândesc. El nu vine de la sine. Ceva anume
vine, însă, întotdeauna de la sine. Dar viitorul meu trebuie să-l configurez
eu.
Ceea ce ține de pâine este vindecarea trecutului, astfel încât să devin liber pentru a lupta pentru
viitor. Pentru Viitor. Iar aici vin în
ajutor cavalerii Graalului.
După comuniunea cu pâine se spune: „Ce
a primit gura mea să se transforme în doctorie veșnică pentru ca sufletul meu să trăiască mai departe”. Trecutul nu mă face
neliber, pot să trăiesc mai departe. Iar după comuniunea preotului cu potirul
se spune: „Pentru ca sufletul meu în viitor să nu moară”.
Mai este o imagine pe care vreau să o
rezum. Ceea ce a fost adus odată cu creștinismul ca eliberare, lucru acesta este un fapt. Misteriul de pe Golgota
s-a întâmplat ca fapt misterial, pentru toată lumea și reprezintă această eliberare față de trecut. Tu nu mai ești prins în urmările trecutului tău, ci
ești liber. Până aici a fost fapta lui Dumnezeu. Acum
urmează faptele omului.
Evangheliile, cele patru, sunt despre
faptele lui Christos. Acum urmează a cincea carte. Faptele Apostolilor, urmează
faptele omului. Toate lucrurile se îndreaptă către Apocalipsă. Apocalipsa este
despre: „Dar ce ați făcut voi, oamenii? Ați avut o nouă posibilitate, ce ați făcut cu ea?” Observați cum se împarte totul, atât de minunat,
în direcția pâinii și în cea a vinului?
În Europa a existat o dezvoltare
ciudată. Aproximativ în jurul sec. al XII-lea, Biserica Catolică, a avut ideea
de a-i da omului la comuniune doar pâine. E suficient. Ei spun că între pâine și vin nu e nici o diferență, ei spun că există, concomitența (latina). Toate sunt egale. E
suficient dacă aveți
doar pâine. Culminația acestei teologii este o procesiune în natură, purtarea
ostiei într-un vas (în Bavaria, de ex. În Joia după Duminica de Rusalii) –
o pură sărbătoare a pâinii. Sărbătoarea este numită în latină „Corpus Christi”. Deci totul se
îndreaptă către pâine, iar sângele/vinul dispare.
Tot în secolul XII găsim legenda,
poemele despre Graal la Wolfram Eschenbach, Chretien de Troyes. Ambii apar în
jurul anului 1200.
Biserica se îndreaptă spre pâine în
gestul de materializare a spiritualului. Și din punct de vedere pur esoteric – căci în realitate nu este un loc al
Cetății Graalului – apare
această altă sărbătoare, cultură a Graalului.
Acum vedem limpede ce înseamnă să ai „două
suflete, vai, în piept”, spune Faustul lui Goethe. Unul merge spre lume,
în afară, în lumea senzorială, asta o face biserica. Celălalt se îndreaptă spre
lumea spirituală, e ascuns, ocult. Una din mișcări este în legătură cu pâinea. Alta cu vinul/sângele.
Nu este potrivit să atașăm de cele spuse interpretări,
valorizări, și să ne delimităm. Ele, mișcările, aparțin la un loc, sunt împreună. Observăm, însă, că atunci când se petrece, într-o direcție, o unilateralitate, apare și o compensare din celălalt unghi ...
Michael Debus
Conferință, București, 23 octombrie 2020
Traducere: Liliana Dumitriu
Transcriere: Lidia Blidariu
Articol apărut în Scrisoare de Paști 2021
Redacţia: Lidia Blidariu, Monica Culda, Verginia Petrovici, Laurenţiu
Cîmpeanu

Comentarii
Trimiteți un comentariu