Zilele de Sînziene sunt pentru orice om o mare binecuvântare. Sufletul se simte chemat spre depărtări, unde strălucesc razele Soarelui, unde, printre nori, răsună tunetele ce urmează fulgerelor pe timpul unei furtuni de vară, ca apoi să apară, în vrajă, curcubeul.
Sărbătoarea lui
Ioan Botezătorul ne prilejuiește și anul acesta să privim la figura enigmatică
a „celui care predica în pustie”. El pare să trăiască mai mult în natura
înconjurătoare și în fenomenele ei decât în planul fizic. La fel ca
antemergătorul său, Ilie, care în momentele cruciale ale istoriei, se manifestă
prin Nabot ca să aducă în plan fizic faptele necesare evoluției, și Ioan
Botezătorul acționează puternic în ceea ce am putea numi periferie, în cerc:
cercul fenomenelor meteorologice, dar și în cercul celor 12 apostoli ai lui
Iisus Christos. După moartea sa dramatică, Ioan Botezătorul rămâne legat de
planul pământesc și, am putea spune, implicat în viața celor 12+1, în ceea ce
duce la Misteriul de pe Golgotha.
Sărbătoarea
actuală este un prilej pentru noi, în acest an mai ales, să privim la condiția
noastră de oameni care au parcurs un proces de condensare, dinspre periferie,
spre punct. Ne percepem pregnant în corpul nostru fizic-mineral, ignorând, lăsând
în afara conștienței noastre realitățile ce se află dincolo de senzorial. A
fost necesar pentru evoluție ca omul să cucerească această conștiență, cea a
planului sensibil, și astfel omul a creat științele naturii, preocupate numai
cu forțele centrice, punctiforme, pe care le caută în planul fizic, într-un
punct a, sau b, sau c (Rudolf Steiner, GA 320, 23 dec. 1919, Stuttgart). De
îndată, însă, ce căutăm sursele vieții, forțele care mențin viața în ceea ce
prinde formă sensibilă, suntem conduși spre forțele universale, periferice,
care provin din toate direcțiile deodată.
Omul modern s-a
condensat și s-a chircit în sine însuși, pe calea necesară a dezvoltării egoiste.
Iar pe această cale, el pare să fi ajuns la o limită, acolo unde ego-ul său se
înconjoară de propria circumferință, ca într-o cădere înspre propriul neant
interior. Omul modern al zilelor pe care le trăim a ajuns la limita condensării
egoului său și, la capătul acestui proces, pare că și-a întâlnit nimic altceva decât
propriul Dublu: frica, ura și neputința, aceste trei fiare ce trec neobservate
pentru conștiența obișnuită. Omenirea zilelor noastre este îngrozită de ceea ce
ea însăși vrea cu savurare să-și comunice: că omul este o ființă
neputincioasă în fața cunoașterii, plină de ură față de sine și față de semeni
și paralizată de frică.
Sărbătoarea de
Sînziene - afară, în aparențele naturii - ne aduce lumina și căldura dinspre
periferie, menită să ne ridice și să ne poarte cu sine spre o nouă dimensiune
necesară. Un tânăr ajuns la vârsta maturității, Truman Burbank, din filmul ”The
Truman Show” din 1998, exemplifică minunat această aspirație spre orizonturi și
spre înalturi. Crescut de bebeluș pe platoul de filmare a unui serial de „reality
show” al cărui personaj principal este chiar el, Truman (true man = om
adevărat) este singurul care nu știe că lumea în care trăiește este un
simplu platou de filmare, de dimensiunile unei lumi artificiale, un oraș, cu
instituții, străzi, comerț, cu debarcader, la malul unei mări cu valuri și
chiar furtuni care amenință să răstoarne ambarcațiunile - chiar și barca pe
care Truman Burbank pornește spre orizont, hotărât să descopere adevărul,
atunci când Eul său, ajuns la maturitate, îl cheamă. Doar în urma acestui act
de părăsire a punctului, a neantului rutinei materialiste, în urma acestui act
de curaj, de entuziasm și de sete de cunoaștere, descoperă eroul că periferia
(orizontul mării) era una amăgitoare, falsă, mincinoasă și, spărgând bariera
globului de sticlă ce îl ținea prizonier în propria sa poveste, trece dincolo,
spre viața adevărată. Cu sau fără voia lui, creatorul filmului amintește de
postura omului căruia lumea spirituală îi grăiește: „Intră! Deschisă e poarta!
Vei deveni un om adevărat!”
Eul nostru
adevărat ne cheamă din acest „dincolo” să-i mergem în întimpinare, să creștem
spre el. El se află în periferie, în depărtările Cosmosului, acolo unde, în
atmosfera Pământului, dar poate și în adâncimi, în inimile oamenilor, trăiește
Cel Înviat.
Zoltán András

Comentarii
Trimiteți un comentariu