În tabloul răstignirii realizat de Matthias Grünewald, Ioan Botezătorul este înfățișat ca om întruchipat cu contururi întru totul pământești, stând ferm pe pământ și cu picioarele depărtate (deși istoria ne spune că fusese cu mult timp în urmă decapitat) și care își îndreaptă arătătorul spre Cel crucificat. În gestul acesta se exprimă cuvântul său: „El trebuie să crească, eu trebuie să scad.” Degetul indicator arată spre curentul istoriei care curge orizontal, care este câmpul de creație al Fiului.
Biografia lui Ioan indică faptul că se simte
cu totul familiarizat în centrul iudaismului. Tatăl său este preot, mama lui
provine din fiicele lui Aaron, cel care a fondat preoțimea
israelită. Îngerul îi vestește lui Zaharia nașterea
ce urmează, atunci când acesta se află în templu în locul sacru, în serviciul
sacru, în timp ce poporul se roagă afară. La Ioan, totul trăiește în sfera jertfei și a sacralității
israelite, iar poporul devine după serviciul divin martor al minunii făptuite asupra
lui Zaharia. Preoțească este originea lui Ioan.
El îndeplinește, conform originii sale, toate premisele
pentru un preot iudeu din templu. Cântecul de slavă al lui Zaharia din ziua
tăierii împrejur a băiatului va fi întărit această așteptare
la toți cei care fuseseră martori ai evenimentului.
Dar despre o pregătire pentru slujirea în
templu nu relatează nimic evangheliile. Ioan, după cum se pare, își petrece viața, până la apariția sa
publică, „în regiuni singuratice”, în deșert. Și lăuntric devine singuratic, luptându-se să iasă din toate cele tradiționale. Fiind cu totul solitar, el se pregătește pentru
însărcinarea lui. Deșertul este pentru Ioan lăcașul sacru, căci cândva au fost acolo uniți Dumnezeu și cu poporul, atât de strâns și de netulburat ca niciodată de atunci încolo. Motivele preoțești și cultice se ivesc în figura Botezătorului. Sfințirea
unei vieți închinate lui Dumnezeu o caută nu numai
în cucernicia interioară, ci și în formele exterioare ale lucrurilor care
îl înconjoară. El se unește cu iudaismul tradițional
și se ține totuși departe de reprezentanții săi. Pentru el, puritatea îmbrăcămintei
și puritatea hranei joacă un rol important. El nu își răspândește
portul ca pe un veșmânt al unui ordin religios.
Numai el poartă asemenea haine. Apostolilor săi le cere, în afara botezului și a rugăciunii, numai postul timp de zile întregi. Însă viața lui este un post în sine.
Atunci când Ioan apare din solitudine, în
faptele sale devine limpede felul diferit în care vrea să acționeze: dacă profeții
din vechime primiseră însărcinarea de a merge încolo și încoace, aici este solicitată o direcție cu totul diferită:
aici trebuie să vină la el cei cărora li se adresează mesajul său. Fiecare profet
al Vechiului Testament își vestea mesajul cu cuvintele: „Astfel
vorbește Iahve”. Însă Ioan vestește: „Eu vă spun: Dumnezeu poate să îi trezească din pietre copii lui Avraam.”
O asemenea formulare este nemaiauzită, căci ea răstoarnă ceea ce a fost o componentă
de nezdruncinat a existenței iudaice. Faptul de a se putea referi la
originea trupească din Avraam face posibilă salvarea față de o mânie dumnezeiască. La profeți, Iahve poartă întreaga răspundere pentru adevărul
mesajului, în timp ce aici o poartă Ioan. Eu-ul său este garanție și autoritate pentru vestirea sa. Ioan nu este
întrebat de unde își are însărcinarea. Numai această întrebare
este formulată: „Cine ești tu?” - Răspunsul său: „Eu sunt glasul
celui care strigă în pustie: schimbați-vă gândirea.”
Evangheliștii
Matei, Marcu și Luca denumesc vorbirea lui drept „vestire”,
Ioan Evanghelistul o numește „mărturie”. Nu orice om poate
să vestească, iar în afara lui Ioan numai pentru Iisus Christos și apostolii săi este folosit acest cuvânt, iar pentru cuvântul „mărturie”
este valabil același lucru, îndeosebi în evanghelia după Ioan,
în epistole se mai adaugă și apostolii și
misionarii.
Ce fel de așteptări au oamenii din poporul evreu, care este convins că revelarea lui
Dumnezeu este încheiată și că poate veni numai de la Dumnezeu și nu de la oameni. Ceea ce îi dă un caracter deosebit mesajului lui Ioan este
faptul că este împlinirea a ceea ce fusese vestit în trecut: Acum s-a apropiat împărăția cerurilor. Christos vorbește mai târziu
și mai univoc (Luca 16:16): „Legea și profeții au fost valabili până la Ioan.”
Ioan se îndreaptă, fără să exprime clar
acest lucru, împotriva tuturor grupelor care au marcat esențial viața religioasă a
poporului evreu: sunt saducheii care trăiesc cu certitudinea că
pentru ei este certă împărăția mesianică
chiar și numai prin legătura
trupească cu Avraam; sunt fariseii care văd mântuirea lor în împlinirea literală
a legii; iar apoi sunt esenienii care se viețuiesc
pe calea justă către mântuire prin spălările lor religioase, rugăciunile lor și îndepărtarea lor de lume. Și către toți aceștia strigă Ioan: Schimbați-vă gândirea! Căci securea a fost
pusă la rădăcina copacilor.
Ioan, cel care depune mărturie la altarul din
Isenheim, arată către fapta care se desfășoară pe parcursul timpului,
către Misteriul de pe Golgota. Împărăția cerurilor devine fapt al
Pământului într-un om, prin acesta devine viață moartea. Nici cerul nu mai este cel vechi,
ci acesta poartă acum o nouă cunoaștere, cunoașterea
despre omul deplin valabil, care a trecut prin bucuriile și suferințele vieții pământene și a pus
un germene pentru o nouă devenire de om, din și
prin Christos.
Armgard Hasselmann
Traducere: Liliana Dumitriu
Imagine: Matthias Grünewald

Comentarii
Trimiteți un comentariu