Treceți la conținutul principal

Actul de Sfințire a Omului / Evanghelia după Marcu 1:1-11

ASO / ARTICOLE / CONTRIBUȚII: https://comunitatea-crestinilor-romania.blogspot.com/

 

Dragi prieteni,

 

În săptămâna cultică 28 iunie – 4 iulie 2020

 

ACTUL DE SFINȚIRE A OMULUI

se celebrează în București și în Cluj

conform calendarului: https://sites.google.com/view/comunitateacrestinilorro/calendare

*

PERICOPA:

Evanghelia după Marcu 1:1-11 Botezul lui Isus

1. Începutul Evangheliei[1] lui Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu.

2. După cum este scris la prorocul Isaia: „Iată, Eu trimit îngerul meu înaintea Ta, ca să îți pregătească calea.

3. Un glas care strigă în pustiu: „Pregătiți calea Domnului, neteziți cărările Sale",

4. Așa a venit Ioan - cel care boteza - în pustiu, propovăduind botezul întoarcerii[2] spre iertarea păcatelor.

5. Tot ținutul Iudeii și toți locuitorii Ierusalimului au început să vină la el; și, mărturisindu-și păcatele, erau botezați de el în râul Iordan.

6. Ioan era îmbrăcat cu o haină de păr de cămilă, și împrejurul mijlocului era încins cu un brâu de piele. El se hrănea cu lăcuste și miere sălbatică.

7. Ioan propovăduia și zicea: „După mine vine Cel care este mai puternic decât mine, înaintea căruia eu nu sunt vrednic să mă plec și să Îi dezleg curelele încălțămintei.

8. Eu v-am botezat cu apă; dar El vă va boteza cu Spirit Sfânt."

9. În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii și a fost botezat de Ioan în Iordan.

10. Și îndată, pe când ieșea Isus din apă, el a văzut cerurile deschizăndu-se și Spiritul coborându-se peste El ca un porumbel.

11. Și din ceruri s-a auzit[3] un glas care zicea: "Tu ești Fiul Meu preaiubit, în care îmi găsesc plăcerea."


PREDICA:

Sânzienele. La fiecare început de sărbătoare bat clopotele și îmi aduc aminte de o calitatea pe care ar trebui / aș putea să o exersez în această perioadă. Fiecare aude altceva. De data aceasta, la începutul perioadei de Sfântul Ioan, eu aud: christificarea amintirii! Este o temă atât de nouă încât mintea mi se oprește. Nu îmi vine nici o imagine, doar o înșiruire de litere: christificarea amintirii.

Fac primul pas: Ce este amintirea? Sunt multe meditații care încep cu: „La început era Amintirea…”. Amintirea e o însușire sine-qua-non a existenței umane. Fără capacitatea de amintire pierdem această esență. Ioan Botezătorul era un uriaș al amintirii. Purta în sine întreaga istorie a poporului evreu, până în Paradis. Ioan Evanghelistul spune: „A venit un Om trimis de Dumnezeu, numele lui era Ioan”.

Amintirea trebuie cultivată. Acum avem telefoane care ne transmit notificări și ne amintesc de un eveniment sau altul. Înainte ne lipeam bilețele colorate pe birou sau pe ușa de la ieșire. Pentru străbunii noștri un copac, o stâncă, un loc erau semne de aducere aminte a unui eveniment.

La poporul evreu cultivarea amintirii ținea de viața de zi cu zi. Vă reamintesc un moment din Vechiul Testament. Iosua a organizat la Sihem una dintre cele mai memorabile adunări din istoria Israelului. În orașul cuibărit între munții Ebal şi Garizim s-au adunat tot poporul: bărbați, femei, copii și străinii care mergeau împreună cu ei. Imaginaţi-vă scena din vale. Cei doi munţi contrastează puternic. Versanţii muntelui Garizim sunt verzi şi fertili, spre deosebire de cei ai Ebalului, care sunt în mare parte pleşuvi şi sterpi. Șase triburi ale Israelului, stau în faţa muntelui Garizim. De cealaltă parte a văii, celelalte șase triburi stau în faţa muntelui Ebal. Iar acolo jos, între ei, chivotul legământului purtat de preoţi şi Iosua.

Ore întregi Iosua le citeşte cuvintele legii lui Moise. (Iosua 8). În acest amfiteatru natural, în care orice sunet produce ecou, israeliţii din faţa Garizimului rostesc binecuvântările, iar cei din faţa Ebalului rostesc blestemurile. Tot poporul rostește de fiecare dată „Amin!“. Fiecare Amin accentueză și pecetluiește cele auzite. „Blestemat să fie cel care va nesocoti pe tatăl său şi pe mama sa!“. Miile de voci răspund la unison: „Amin!“. Iosua aşteaptă ca ecoul răspunsului să se stingă apoi continuă: …„Blestemat să fie cel care va muta hotarele aproapelui său!“…”Dacă vei asculta de glasul Domnului Dumnezeului tău, păzind și împlinind poruncile lui… vei fi binecuvântat în cetate și vei fi binecuvântat la câmp .vei fi binecuvântat la venirea ta și vei fi binecuvântat la plecarea ta Domnul îți va da biruință asupra potrivnicilor tăi și vor fugi pe șapte drumuri dinaintea ta”… Tot poporul spune: „Amin!“ (Deuteronom 27, 28).

După aproape 20 de ani, cu puţin timp înainte de a muri, Iosua a convocat încă o dată poporul la Sihem pentru a le aduce aminte de legământul făcut. Le-a adus aminte de binecuvântarea și de blestemul pe care Domnul le-a pus înaintea lor, ca să aleagă. Cât despre mine, eu şi casa mea vom sluji Domnului (Iosua 24). E evident că aceste întâlniri au rămas în amintirea israeliţilor.

La răspântia vremurilor substanța amintirii se topea. Chiar și Ioan, care și-a dedicat întreaga viață Celui care era înaintea lui și care era mai mare decât el, a pierdut amintirea dimensiunii cosmice a lui Christos. Aruncat în închisoare, fără o legătură directă cu Isus, Ioan nu mai știe: „Ești tu acela care trebuia să vină sau să așteptam pe altul?

După Golgota, viața s-a schimbat din temelii. Ce înseamnă acum christificarea amintirii? Iată o invitație la gândit!

Monica Culda

 

Imagine: Ninetta Sombart, Botezul



[1] În greacă, ευαγγέλιον - evangelion înseamnă 1. veste bună sau 2. bună vestire;

[2] În greacă metanóia înseamnă 1. Schimbare de sentimente; remușcare, regret, căință. 2. Schimbare a spiritului, înnoirea minții;

[3] A venit

Comentarii