Treceți la conținutul principal

Mai am să vă spun multe lucruri, dar acum nu le puteți purta

Noi cunoaștem situația în care avem ceva dificil de asumat, ceva greu de purtat în interior: o întrebare, o tulburare, o greșeală, pe care am vrea s-o încredințăm cuiva care poate s-o audă. Dar știm bine, în acest caz, că nu trebuie și nici nu putem vorbi cu oricine. Trebuie să găsim o persoană, care să poată nu numai asculta, ci și înțelege, nu numai înțelege ci și purta. Adică o persoană care, ea însăși, nu se lasă copleșită de conținutul încredințat, căreia să nu i se taie picioarele, să nu fie zguduită în așa măsură, încât să se îmbolnăvească, să fie anihilată...

În mod aproape similar, ne putem da seama că nu este bine să vorbim oricui despre cunoștințe spirituale cu caracter esoteric. Pentru unii din noi, această știință este poate izvor de întrebări, dar și de forțe interioare și ne ajută să trăim; pentru alții ea poate fi o piatră de poticnire. Trebuie să dezvoltăm o anumită rezervă, și, mai ales, un anumit respect față de capacitatea de înțelegere, de maturitatea interioară a celuilalt, pentru a nu-i dăuna.

Despre această rezervă este vorba aici, în acest pasaj al Evangheliei lui Ioan, când Christos spune:

„Mai am să vă spun multe lucruri, dar acum nu le puteți purta.”[1]

A dărui, a vorbi înainte ca sufletul să fie maturizat, înseamnă a încuraja fanatismul, care este o formă de angajare oarbă a voinței. Înseamnă, de asemenea, să împingem la dependență interioară, să-l obligăm pe celălalt să creadă fără să înțeleagă. Christos, pentru a preveni acest lucru, vorbește mulțimii în imagini. Aceste imagini nu dăunează libertății nimănui, dimpotrivă, ele ajută la maturizarea forțelor sufletului, la întărirea forțelor morale.

Dacă am conștientizat acest lucru, cuvântul lui Christos face să se nască în noi o întrebare. Cum pot eu lucra ca să devin receptiv , deschis, Sfântului Spirit (Duhul Adevărului), care continuă opera revelatoare a Lui Christos?

Viața, destinul, ne fac să trecem prin încercări, să facem experiențe, care ajută la maturizarea sufletească. Dar alături de această pregătire indirectă, ne putem ajuta noi înșine, de asemenea, într-un mod mai voit, mai conștient.

Felul nostru de a gândi, reprezentările noastre sunt legate, deseori, de cele ce am trăit în copilărie și care ne-au modelat puternic. În educația noastră am primit niște noțiuni deseori fixe, niște definiții gata făcute, nu numai sub formă de reguli gramaticale sau teoreme, ci și sub forma de catehism, care reduce învățământul religios la un sistem de întrebări răspunsuri. Aici, găsim, poate, primul obstacol al oricărei revelări divine. Întrucât, mai târziu, ca adulți, nu suntem gata să auzim decât ceea ce intră în cadrul definițiilor învățate pe de rost. Tot ce nu este conform devine suspect, nu avem încredere în așa ceva în mod instinctiv.

Să pornim în mod curajos să contrazicem această gândire înțepenită, să învățăm să ne minunăm de ceea ce vedem nou, să ne uimim de ceea ce nu ne este, în mod direct, familiar sau de înțeles, să cuprindem cu gândirea procesele vii, mai degrabă decât să ne însușim o cunoaștere enciclopedică, toate acestea pregătesc sufletul și spiritul să devină purtători ai adevărurilor spirituale. Această muncă conștientă poate fi susținută și se poate afla fecundată prin experiența cultului.

Cultul prezintă, sub forma unui tablou grandios, a unei mari imagini, sub forma adevăratelor simboluri, un conținut spiritual, care îl lasă pe fiecare extrem de liber. Fiecare poate lua ceea ce i se potrivește, să înțeleagă ceea ce poate înțelege, să găsească hrana necesară pentru sufletul său. Fiecare primește după măsura sa și poate face să se maturizeze, pas cu pas, forțele sale interioare.

Marie-Françoise Cuvillier

Lecturi de duminică, pag 91-93, Editura Iona, Paris.

Traducere Iuliana Toth

Note biografice


Marie-Françoise Cuvillier s-a născut la 3 iulie 1951, în Franța, aproape de Lille. Căutând o pedagogie, care să țină cont de copil în integralitatea ființei sale, ea întâlnește pedagogia Waldorf și Antroposofia. Întâlnirea cu știința spirituală îi permite să perceapă realitatea lui Christos într-o nouă dimensiune și îi deschide porțile Comunității Creștinilor. Ordinată preot al Comunității oficiază la început în regiunea pariziană apoi la l’Allier. Oferă, regulat conferințe și cursuri. Scrie povești pentru copii (La descente de l'âme vers la terre, https://www.youtube.com/watch?v=yvdsE4iBy-Y) dar și literatură pentru adulți (JUDAS, le disciple qui aimait tant Jésus). Atinsă de o maladie gravă, trece pragul în 24 aprilie 2008.

Text selectat și îngrijit de Lidia Blidariu



[1] Evanghelia după Ioan 16:12


Comentarii