Săptămâna
Mare este, pentru suflet, ca o trecere strâmtă prin care este
silită să străbată un canal de naștere înainte să vadă, la sfârșit, lumina.
Evenimentele sunt nesfârșit de tragice și profund
enigmatice. Ele se deplasează înainte cu un dramatism tot mai accentuat, aparent
conduse, cu totul, de pasiunile unor oameni nerezonabili. Evenimentele sunt
tragice în măsura faptului că triumful Duminicii Floriilor, care s-a petrecut cu
mai puțin
de o săptămână în urmă, apare răsturnat, în trădarea lui Iuda, dezmințirea
și disperarea
lui Petru și în
Răstignirea degradantă din Vinerea Mare.
Sunt enigmatice în măsura în care în toate aceste
evenimente iluminează voința nestrămutată a lui Christos. Nimic nu apare ca o surpriză. Dar cum se
poate așa
ceva? Evanghelistul Matei repetă de mai multe ori, chiar și în Duminica Floriilor, că „toate acestea se întâmplă pentru ca să se
împlinească ceea ce este vestit prin proroc”.
Evenimentele care par să fie provocate intenționat,
prin impulsuri nestăpânite ale oamenilor, sunt, în realitate, o parte a dramei
care a fost plănuită la nivel cosmic, pe care o reprezintă viața
lui Christos, în care nici o întâmplare nu este de viețuit drept nesemnificativă. Fiecare
detaliu este important.
Mulțimea de oameni care privesc la Cel care șade
pe asin își
ridică un
strigăt înalt: „Osana, fiului lui David! Bine este cuvântat cel ce vine întru
numele Domnului”.
La Luca se mai spune și: „Împăratul care vine în numele
Domnului. Pace în cer și slavă în locurile preaînalte”. Ultimele cuvinte sunt
chiar cuvintele îngerilor de la nașterea lui Iisus!
Oare există vreo legătură între Naștere și Intrarea în Ierusalim? Vechile
tradiții
picturale ne arată pruncul Iisus într-o iesle, culcat între bou și măgar.
În Duminica
Floriilor ni se arată imaginea lui Iisus, din nou cu măgarul, asinul drept
purtător al ființei lui Christos. Pe asin nu a șezut însă niciodată înainte un
om, ni se povestește. La fel ca și la Naștere, și acuma răsună cuvintele: „Slavă întru
cei de sus!”, iar oamenii se apropie, cei care vor să dăruiască.
Intrarea
în Ierusalim este asemănătoare cu scena Nașterii,
este o metamorfoză. Mulțimea simte doar că Iisus este un împărat, iar drept
urmare pune în scenă un alai de triumf, așa cum se cade pentru regii
pământești.
În
beția
entuziasmului, oamenii visează la o pace continuă în ceruri. Lucrul care l-a
mânat mai devreme pe Irod, dintr-o lipsă de înțelegere, să
ordone uciderea pruncilor, același îl împinge pe Iuda să îl trădeze pe Christos, iar în
aceeași măsură pe
Pilat să
formuleze întrebarea:
„Ești
tu regele iudeilor?”
Săptămâna Mare nu este de considerat numai punctul culminant
al perioadei Patimilor, ci și drept punct culminant al întregii vieți a
lui Christos. Ea este fructul tuturor lucrurilor care au premers. În Duminica Floriilor se pornește
procesul de naștere, care trebuie să conducă la depășirea morții și urmează să fie înfățișat
public în orașul sfânt. Ceea ce rămăsese ascuns pentru ochii lumii, cu
treizeci și
trei de ani în urmă, este revelat acum prin simboluri sfinte.
Atunci când jertfa va fi fost adusă, iar Lunea Paștelui
va fi venit, se va fi împlinit acest proces: Ființa lui Christos se va fi născut
pentru totdeauna pe Pământ. Cel care și-a purtat crucea proprie, Cel
care a fost biciuit ca un animal de povară, va Învia atunci din lanțurile
morții.
Acela, căruia i-au fost aduse daruri, le va aduce oamenilor darul mai mare: pe
Sine însuși. Acela,
căruia îngerii și oamenii i-au strigat acel „Slavă întru cele de sus!”, va
veni în tăcere și va rosti: „Pacea să fie cu tine”.
Drum
conștient prin Săptămâna Patimilor și bucuria Învierii, tuturor!
*
Text apărut în Scrisoare de Primăvară.
Paști. 2020
Redacţia: Lidia
Blidariu, Monica Culda, Verginia Petrovici, Laurenţiu Cîmpeanu
Comentarii
Trimiteți un comentariu